17. mai 2006

45,000 SEK = 125,138 NOK?

För en tid sedan skaffade vi oss bil. Det är inget muntert äventyr för en svensk i Norge. De norska bilpriserna är närmare det dubbla mot de svenska - åtminstone för de bilmodeller vi såg på.

I samma veva blev jag erbjuden att överta en gammal begagnad SAAB 900 från min familj i Sverige. De hade ingen användning för bilen, och på begagnatmarknaden skulle den inbringa - i bästa fall - upp emot 45,000 kr. Kanske kunde jag överta den?

Jag vände mig till det norska Tolldirektoratet som har en utmärkt Kalkulator for Inførsel av Kjøretøy på sin hemsida. Håll i hatten! Bilen som var värd 45,000 svenska kr skulle kosta 125,138 norska kronor att ta in i Norge! Specifikationen från Tolldirektoratet var ingen munter läsning:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 121 176,04
Avgift for motoreffekt: 56 208,00
Avgift for slagvolum: 77 851,59
Engangsavgift: 255 235,63
Bruksfradrag (70%): -178 664,94
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 77 871,00
MVA (regnes ut av tollverdien): 9 453,00
Engangsavgift + MVA: 87 324,00
Engangsavgift + MVA + Tollverdi: 125 138,00


Jag ringde till Tolldirektoratet och frågade om detta verkligen stämde. Det gjorde det. Jag passade också på att fråga om jag hade möjlighet att få tillbaka pengarna om jag vid senare tillfälle skulle ta tillbaka bilen till Sverige. Då fick jag bara ett skratt som svar...

Detta var en gåva som jag tyvärr var tvungen att tacka nej till.

2 kommentarer:

Arfo sa...

Prøv å kjøp en ny bil i Norge kontra Sverige, Da får du sjokk da.

Anonym sa...

Nu är det ju så att norska regeringen vill att folk ska köra runt med gamla skrothögar på de dåliga norska vägarna. Andra vansinniga avgifter är omregistreringsavgift, upp till drygt 20 000 NOK för att registrera ägarbyte på en nyare bil. Gamla skrothögar kommer undan med ca 1500. Dessutom behöver bilarna bara kontrolleras vartannat år.
Och så hävdar de att avgifterna är av miljöskäl, avgifter som uppmuntrar att laga och reparera gammelt skrot utan katalysator eller annan rening, men det är klart, det blir ju mindre skrot att ta hand om eftersom det rullar vidare istället för att finna sin rätta plats på skroten.

Trots dubbelt så hög fordonsskatt i Norge håller vägarna urusel standard, min gamla trampcykel har nästan skakat sönder på ett halvår i Norge.

Är bilen inte värd med än ca 40 000 registrera den på svensk adress och chansa på att de inte kontrollerar dig så noga. Tror att det värsta som kan hända är att de beslagtar bilen tills du betalat alla avgifter. om du inte gör det, så står de med en bil som rostar sönder sakta och har körförbud. eftersom första åtgärd vid beslagtagandet självklart är att ställa av bilskrället.

Norge! den sista sovjetstaten, som nån politiker sa, så rätt han hade.
Norge in i EU nu.