18. april 2007

Industrirealistisk betongarkitektur

Jag var i Tromsø häromdagen, och till min förskräckelse upptäckte jag att staden har förändrats en hel del sedan jag var där senast.

Norges främsta exempel på industrirealistisk betongarkitektur – den kommunala biografen Fokus Kino – har ersatts av ett häftigt kulturpalats i titan och glas. Den gamla byggnaden osade av 60-tal, industrialism och betong men knappast av skönhet. Den nya byggnaden är hur tuff och snygg som helst. Grattis Tromsø!

Frågan är bara vilken byggnad som nu ska toppa min lista över "Norges främsta exempel på industrirealistisk begongarkitektur". Kanske någon av nedanstående?

Manglerud kirke, Oslo

Bygarasjen, Bergen

Galleriet / Bussterminalen, Oslo

Indeksbygget, Oslo


Andra förslag?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hva med Stavanger Smøvvehall-http://web3.aftenbladet.no/multimedia/archive/00158/cci-Aft-20070301-1-_158877i.jpg

Svorsken sa...

Stavanger Svømmehall, såklart! Där fick jag för att aldrig ha varit i Stavanger. Vi får hoppas att det här meddelandet från Stavanger kommun inte påverkar utseendet på byggnaden.

-----
Stavanger Svømmehall vil være stengt i en relativt lang periode. Det er nå bestemt at det asbestholdige materialet i himlingen skal fjernes helt, og nye akustiske plater vil bli montert i himlingen. Gjennomføringen av dette arbeidet er under planlegging.
-----

Jon Söder sa...

Det som en gång var NTNU:s undervisningslokaler på Lade.

Anonym sa...

Hva med Chateau Neuf, eller Betong som det også kalles?

Johan Hedin sa...

Bah! De är ju snygga ju!

Men... Norge måste väl ändå vara det land i världen där man har minst av de här typer av byggnader?
Jfr Sverige, Jfr Bryssel, jfr hela gamla Östeuropa, jfr... ja överallt...
Är inte det mer värt att skriva om?