19. april 2007

Vart tog moralpaniken vägen?

De gamla dödskallerockarna W.A.S.P. har landat i Norge. Ikväll har de konsert i Kristiansand. De fortsätter turnén via bl.a. Bergen och Trondheim och avslutar nästa vecka i Oslo.

För mig är – och kommer så alltid vara – W.A.S.P. förknippat med den svenske SVT-programledaren Siewert Öholm och hans program Svar Direkt. Öholm var mäkta upprörd över att dessa satanister (”W.A.S.P. står för We Are Satan’s People”, menade Öholm) skulle få härja fritt. De borde förbjudas.

Öholm, som senare blev chef för den norska kristna TV-kanalen Verdikanalen, avslutade programmet med en dikt som lästes upp av en 13-årig konfirmand.
Gud som haver barnen kär
Se till mig som 13 är
Och som varit på rockkonsert
Fula gubbar på en scen
Rått kött käkar dom och ben
Vrålar som besatt om sex
Om hur djurets lustar väcks
Men jag fattar inget alls
När svärdet klyver flickans hals
Det står ej i Lukasbrevet
Att dom har såglingor i skrevet
Vart jag mig i världen vänder
Blodet syns från deras händer
Så gud, genom tusen watt
Hjälp mig nu när det blir natt

Monica Malmgren, 13 år
Det var statlig svensk moral-TV på 80-talet det! En redigerad version från "100 höjdare" kan ses här.

Också Norge har haft sina doser av W.A.S.P.-panik. 1986 förbjöds gruppen att uppträda som förband till Iron Maiden i Drammenshallen. Och – så sent som förra hösten (jo, 2006!) samlade sig kommunpolitikerna i Bergen i skarp kritik mot att de gamla gubbarna skulle uppträda med sin dödskallesamling på en studentklubb.

- Att denne type band skal få lov å opptre for studenter, er uhørt, menade kommunalrådet Trude Drevland (bilden) från Høyre.

Men du, Trude. På söndag inträffar det uhørte igen! Då kommer W.A.S.P. på nytt till Verftet i Bergen. Ses vi där?

Ingen kommentarer: