4. juli 2008

SJ tänker rätt, men inte tillräckligt

1871 började tågen rulla mellan Oslo och Stockholm. 137 år senare går det äntligen att beställa en biljett utan att behöva vänta på att den ska levereras i posten några dagar senare. SJ har nämligen ställt ut en av sina biljettautomater på Oslo Sentralstasjon. Hur bra som helst – boka och betala på sj.se och hämta ut biljetten i automaten ett par minuter före avgång.

Men frågan är varför det skulle behöva dröja 137 år? Och hur länge dröjer det innan tågoperatörer som SJ och NSB gör som de flesta flygbolag och Deutsche Bahn – ta emot bokningsbekräftelsen som ett SMS och visa det och ett id-kort vid biljettkontrollen? Kanske nystartade privata uppstickarenUnionsexpressen kan snabba upp processen? Där räcker det att köpa biljett på nätet och ta med en utskrift av bokningen.

Nu iväg till Oslo S och trondheimståget för en helg i Gudbrandsdalen!

4 kommentarer:

Faustina sa...

Mener bestemt at i gamle dager (tidlig 90-tall) hadde NSB en utenlandsavdeling hvor man kunne bestille biljetter, bla til Sverige, som så kunne hentes ut på Oslo S.

Anonym sa...

Hej Niklas, du har blivit utmanad!

http://blogg.aftonbladet.se/23892

Oscar Frykholm sa...

Eller res biljettlöst med SJ Prio, ännu enklare... Kaffe ingår.

Karoline sa...

Norska mysterier

Jag har bott i Norge i 10 år.

När jag köpte min första bil -97 fick jag veta att man inte besiktade bilar i Norge(min pappa gick i taket när han fick veta det)oansvarliga norrbaggar sa han... Man bara körde på utan besiktining. Nåt år senare kom EU godkjenningen till Norge. Alla svenskar(och alla andra) undrade ju såklart vad EU godkjenning var? Eftersom Norge som alla vet inte är med i EU! Mystiskt om du frågar mig:) EU godkjenning är besikning av bil på verkstad inte bilprovningen som i Sverige.