Norge har få kända exportprodukter, som jag var inne på igår. Så få att utländska produkter försöks göras till urnorska. Norrmän i utlandet försöker alltid att få tag på norska delikatesser – brunost, sodd, hallongelé, gryteretter på påse och – hör och häpna! – godisbiten Daim.
Myter är till för att avlivas. Sanningen är att i början av 50-talet besökte chefen för Marabou i Sverige, Lars Anderfelt, chokladtillverkare i USA för att få idéer till nya produkter. Från godisproducenten Heath lyckades han få med sig listan på ingredienser de hade i en godisbit som bestod av knäck och choklad. Väl hemma i Sverige igen fick Marabous tekniker uppdraget att få till en fungerande produktion och 1952 blev det provförsäljning i Stockholmsområdet. Försöket blev lyckat och året efter – 1953 – börjades Daim, eller Dajm som namnet var fram till 1990, säljas i hela Sverige och därefter även i Norge.
Så var den myten avlivad. Daim är en svensk produkt, inte norsk. I sanningens namn ska dock nämnas att svenska Marabou gundades 1916 av norrmannen Lars Throne Holst, som var direktör för norska Freia. Sedan dess har Marabous och Freias utveckling gått hand i hand. Idag ingår de båda i den internationella koncernen Kraft Foods.
9. juni 2006
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Daim er greit nok men for meg er Sveriges beste oppfinnelse Marabou's "Apelsinkrokant". Men den er helt umulig å finne i Norge (selv ikke IKEA har den - jeg har sjekket. Mange ganger).
De fleste svenske nettbutikker har mye Marabou men ikke denne, den beste sjokolade som har blitt laget (må innrømme at jeg er litt sjokoholiker). Alle har Daim men ingen har Apelsinkrokant. Frustrerende!
Måste bara informera om att du inte har helt rätt. Historien om ursprunget till Daim har du säkert rätt i, det kan jag inget om, men Daim fanns i Norge länge för den kom till Sverige. Dessutom har Daim har aldrig kallats Dajm i Norge.
Legg inn en kommentar